Generalnie zanim
regułki i inne nudne (aczkolwiek ważne) informacje, kilka słów
odemnie:
Z NOTAMem poprostu trzeba sie zapoznać – KONIEC
NOTAM
– (z
ang. NOtice
To AirMen)
– wydawana na żądanie zwięzła depesza telekomunikacyjna
Kierownictwa Lotów (ATM) (ang.
Air
Traffic Managment)
rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych,
zawierająca informacje (nt. ustanowienia, stanu lub zmian urządzeń
lotniczych, służb, procedur, a także o niebezpieczeństwie),
których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu
związanego z operacjami lotniczymi. Treść depeszy NOTAM powinna
być zrozumiała bez potrzeby odwoływania się do innego dokumentu.
NOTAM należy sporządzać i rozsyłać bezzwłocznie, każdorazowo
gdy podane w nim informacje: mają charakter krótkotrwały; dotyczą
zmian o szczególnym znaczeniu operacyjnym wprowadzanych na stałe;
opisują
czasowe zmiany o charakterze długotrwałym,
które można opublikować w formie krótkiej informacji bez dużej
ilości tekstu i grafiki. W Polsce wymianą depesz NOTAM zajmuje się
Służba Informacji Lotniczej, która jest specjalnym organem
Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Międzynarodowe Biuro NOTAM
(NOF) znajduje się w Warszawie w siedzibie PAŻP
posiada adres AFS: EPWWYNYX.
Podział
Depesze
NOTAM dzielimy na:
Serie
Oficjalna
definicja wydana przez ICAO
wskazuje cztery serie:
- Seria A przeznaczona do przekazywania informacji przydatnych dla średnio i dalekodystansowych lotów międzynarodowych
- Seria B przeznaczona do przekazywania informacji o wszystkich lotniskach, heliportach i procedurach dostępnych dla lotów międzynarodowych
- Seria C przeznaczona do przekazywania informacji o lotach innych niż międzynarodowe
- Seria S - SNOWTAM przeznaczona do przekazywania informacji o śniegu, lodzie, błocie pośniegowym i wodzie zalegającej na nawierzchni lotniska lub heliportu
Klasy
Ten
podział już nie obowiązuje, ale jest jeszcze wykorzystywany przez
niektóre państwa:
- Klasa I przesyłana siecią AFTN, zawiera tylko tekst. Ujmuje dane które aktualizują informacje znajdujące się w AIP czy w Suplementach o tymczasowej ważności. Ze względu na chwilowy charakter informacji okres ważności wynosi od kilku godzin do kilkunastu dni. Najczęściej wykorzystywane do informowania o awariach urządzeń lotniskowych, radionawigacyjnych czy chwilowym ograniczeniu w wykorzystywaniu stref typu D.
Typy
NOTAM
- NOTAMN = NOTAM nowy (ang. NOTAM New) – zawierający nowe informację
- NOTAMR = NOTAM zastępujący (ang. NOTAM Replace) - informacja zastępująca już wcześniej opublikowaną
- NOTAMC = NOTAM kasujący (ang. NOTAM Cancel) - kasuje opublikowaną wcześniej informację
Pola
depeszy NOTAM
Za
wyjątkiem depesz SNOWTAM i ASHTAM, treść każdego NOTAM powinna
zawierać informację w kolejności przedstawionej w dodatku 6
załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
- Pole Q) – Potrzebne do komputerowego przetwarzania NOTAM w formacie „System notam” i tylko w nim występuje.
- Pole A) – Lokalizacja (lotnisko lub FIR).
- Pole B) – Początek obowiązywania informacji.
- Pole C) – Koniec obowiązywania informacji.
- Pole D) – Okresy czasu obowiązywania informacji.
- Pole E) – Treść depeszy. (tylko gdy jest to potrzebne)
- Pole F) - Wysokość od której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych)
- Pole G) - Wysokość do której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych
Przykłady:
RWY27
RTZL NOT AVBL DUE PWR FAILURE
Brak
świateł strefy przyziemiania drogi startowej 27 z powodu przerwy w
zaśilaniu.
TWY
B EDGE LGT OBSTRUCTED BY SN
Światła
krawędziowe drogi kołowania B są przysypane śniegiem
RWY
09/27 STRIP SN BANKS HGT 15FT
Na
pasie drogi startowej 09/27 znajdują się zwały śniegu o
wysokości 15 stóp
90
TO 180 DEG INBD VOR DOM MSA CHANGED 3600FT MSL
Minimalna
sektorowa wysokość bezwzględna do lotu VFR w sektorze 90o
do 180o
o
znaku rozpoznawczym DOM została zmieniona na 3600FT MSL
A6603/11
NOTAMN
Q) EPWW/QWHLW/IV/M /AW/000/014/5216N02100E002
A) EPWA B) 1111162030 C) 1111162045
E) FIREWORKS DISPLAY PSN:
521620N 0205953E (WGS-84) - WARSZAWA
ORGANIZER PHONE: +48 612 345 678.F) GND G) 400M AMSL
Q) EPWW/QWHLW/IV/M /AW/000/014/5216N02100E002
A) EPWA B) 1111162030 C) 1111162045
E) FIREWORKS DISPLAY PSN:
521620N 0205953E (WGS-84) - WARSZAWA
ORGANIZER PHONE: +48 612 345 678.F) GND G) 400M AMSL
Depesza serii A o
numerze 6603 w roku 2011, zawiera nowe informacje. Dane dotyczą
lotniska Chopina w Warszawie. Dnia 16 listopada 2011 roku między
godziną 2030 UTC, a godziną 2045 UTC odbędą się pokazy
fajerwerków. Numer telefonu do organizatora to +48 612 345 678.
Obszar na którym pokazy będą odbywane to 521620N 0205953E (WGS-84)
w Warszawie. Ograniczenie obowiązuje od poziomu ziemi do 400 metrów
nad poziomem morza
Po
znacznie dokładniejszy opis deszyfrowania NOTAmu odsyłam do
świetnego pliku z którego sam korzystam: link tutaj
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz