Translate

sobota, 17 listopada 2012

Informacje pogodowe

Kolejnym a właściwie to pierwszym najważniejszym zagadnieniem jest przygotowanie i wiedza z zakresu meteorologii. Jakiekolwiek próby rozpisywania się nt. Wszystkich zagadnień zajęły by z pewnością wiele tygodni, więc powstrzymując się od przeambicjowanych pomysłów postaram się nakreślić jedynie to co w meteorologi najistotniejsze, przed i w trakcie lotu. Meteorologii człowiek uczy się przez cale życie a i tak nie osiągnie perfekcji jedynie zbliży się do niej. Wg mnie oczywiście oprócz skrupulatnego analizowania depesz czy tez zdjęć satelitarnych obserwacja gołym okiem i intuicja są najważniejszymi elementami składającymi się na dokładność predykowania zjawisk pogodowych. No Ameryki tutaj nie odkryłem..... to wiem, ale czasami warto powiedzieć głośno to co i tak wszyscy wiedza ot tak po prostu żeby utwierdzić samego siebie w przeświadczeniu ze coś się jednak wie. Nie mniej jednak postaram się przybliżyć ogólnikowo z czego można korzystać i w jaki sposób by analiza aktualnych czy tez nadciągających warunków była jak najdokładniejsza.
  Osobiście zaczynam obserwacje już dzień przed lotem, od czasu do czasu zerknę przez okno a to na termometr a to na barometr, poczytam jakieś depesze i decyduje się czy podjąć probe wyjazdu na lotnisko następnego dnia czy tez nie. Przed wyjazdem z domu drukuje METARa i TAFA oczywiście jadąc na lotnisko a to przeważnie zajmuje około godzinki spoglądam w niebo i oceniam sytuacje. Już na lotnisku drukuje depesze jeszcze raz i porównuje zmiany. Dobrym sposobem jest drukowanie depesz z kilku okolicznych lotnisk, wpoił mi to mój instruktor, stary pilot wojskowy, który nauczony latami doświadczeń praktykował właśnie takie rozwiązanie. Muszę przyznać ze daje to ogólny pogląd na sytuacje meteorologiczna i pozwala intuicyjnie okreslic kierunek czy tez czas jak i stopien istotnych zmian zjawisk atmosferycznych. Już w trakcie samego lotu obsrwacja jest rownie wazna jak nie wazniejsza od tej poczynionej na ziemi gdyż pozwala na bierzaco definiowac ewentualne zagrozenia wynikajace z niekozystnych warunkow tudziez improwizowac w poszukiwaniu alternatywnej trasy przelotu tak abys przy jak najmiejszym nadrobieniu drogi i jak najwyzszym poziomie bezpieczenstwa dotarli do zamiezonego celu.
Tyle słowem wstępu. Najistotniejsze po prostu jest doświadczenie i czerpanie ze skarbnicy wiedzy jaka są piloci z większym doświadczeniem. Nie bójmy się pytać o ich interpretacje warunków meteorologicznych, nie udawajmy wszech wiedzących. Niestety po przeczytaniu podręcznika do meteorologi ma się jedynie ogólny pogląd i rozeznanie sytuacji a nie doświadczenie i intuicje.
  Przygotowując się do lotu należy zapoznać się z warunkami atmosferycznymi a pomoc mogą nam w tym TAF, METAR, SIGMET, AIRMET, VOLMET, ATIS i wiele innych.

Zacznijmy od TAFa.

TAF (Terminal Aerodrome Forecast) – jest prognoza warunków meteorologicznych dla konkretnego lotniska. Wystawiana co 3 godziny, przedstawia prognozę warunków dla tegoż lotniska na kolejne 9 godziny. W przyrodzie występują również tafy „długie” czyli 24 godzinne.

TAF materializuje się pod postacią:

TAF CCCC YYGGggZ Y1Y1G1G1G2G2 dddffGfmfm (KMH lub KT lub MPS) VVVV ww NsNsNshshshs (lub CAVOC) PROBC2C2 GGGeGe (TTTTT GGGeGe lub TTGGgg)

CCCC – Grupa kodu lotniska wg. ICAO np: EPWR lub EPPO

YYGGggZ – Grupa czasu
YY – dzien miesiaca np.: 09 lub 31
GG – godzina np.: 04 lub 23
gg – minuta np.: 23 lub 53
Z – wskaznik czasu UTC

Y1Y1G1G1G2G2 – Okres prognozy
Y1Y1 dzien miesiaca rozpoczynajacego okres waznosci prognozy
G1G1Czas rozpoczecia prognozy w UTC
G2G2 - Czas zakonczenia prognozy w UTC

CNL – prognoza anulowana

dddffGfmfm – Grupa wiatrowa
ddd – kierunek wiatru w stopniach od 000 do 360 (okresla skad wieje wiatr)
ffpredkosc wiatru m m/s, km/h lub wezlach (MSP)
G – (gust) wkaznik literowy podawany w przypadku porywow
fmfm – maksymalne porywy wiatru podawane w przypadku gdy poryw jest większy o 5m/s lub 10kt lub 20km/h od wiatru sredniego
VRB - (variable) podawane w przypadku wiatru zmiennego zamiast ddd

VVVV – Grupa widzialnosci
9999 – oznacza widzialnosc 10 km i więcej
0600 – oznacza 600 m
4000 – oznacza 4km

ww – Grupa istotnych zjawisk, twozone podczas wystepowania istotnych zjawisk pogodowych np.:
FZDZ – slaba marznaca mrzawka
NSC – bez istotnych zmian
Jeśli widzialnosc jest powyzej 5000m w TAFie nie uzywa się: BR, HZ, FU, IC, DU,SA

NsNsNshshshs – Grupa chmurowa
NsNsNs – prognoowane zachmurzenie (trzy literowy wskaznik)
SKC – (Sky Clear) bezchmurnie
FEW – (Few Clouds) male od 1/8 do 2/8
SCT – (Scattered) rozrzucone od 3/8 do 4/8
BKN – (Broken) poprzerywane od 5/8 do 7/8
OVC – (Overcast) pelne 8/8
NSC – (No Significant Clouds) brak istotnych chmur
hshshs – wysokosc podstawy chmur (AGL) w setkach stup co 30m np.:
001 – 30m
005 – 150m
110 – 3300m

VV – wskaznik widzialnosci pionowej w przedzialach 30m

CB – dodawane do grupy chmurowej gdy prognozowane są chmury Cb (cummulonimbus)

CAVOC – (Cloud and Visibility OK) zastepuje prognoze widzialnosci, zjawisk pogodi i zachmurzenia gdy predykuje się 10km i wiecej widzialnosci, brak chmur (i brak Cb) ponizej 1500m, brak istotnych zjawisk takich jak opady, burza, mgla itp.

PROBC2C2Prawdopodobienstwo wystapienia prognozowanych warunkow.
PROB30 – 30% prawdopodobienstwo
PROB40 – 40% prawdopodobienstwo
TEMPO – 50% prawdopodobienstwo

TTTTT GGGeGeGrupa zmian
może wystapic w postaci:
TEMPO – (Temporary) tymczasowe prognozowane zmiany trwajace nie dluzej niż godzine
BECMG -(Becoming) rownomerne lub nierwnomierne zmiany warunkow

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz