Translate

wtorek, 13 listopada 2012

NOTAM

Generalnie zanim regułki i inne nudne (aczkolwiek ważne) informacje, kilka słów odemnie: 
 
Z NOTAMem poprostu trzeba sie zapoznać – KONIEC

NOTAM – (z ang. NOtice To AirMen) – wydawana na żądanie zwięzła depesza telekomunikacyjna Kierownictwa Lotów (ATM) (ang. Air Traffic Managment) rozpowszechniana za pomocą środków telekomunikacyjnych, zawierająca informacje (nt. ustanowienia, stanu lub zmian urządzeń lotniczych, służb, procedur, a także o niebezpieczeństwie), których znajomość we właściwym czasie jest istotna dla personelu związanego z operacjami lotniczymi. Treść depeszy NOTAM powinna być zrozumiała bez potrzeby odwoływania się do innego dokumentu. NOTAM należy sporządzać i rozsyłać bezzwłocznie, każdorazowo gdy podane w nim informacje: mają charakter krótkotrwały; dotyczą zmian o szczególnym znaczeniu operacyjnym wprowadzanych na stałe; opisują czasowe zmiany o charakterze długotrwałym, które można opublikować w formie krótkiej informacji bez dużej ilości tekstu i grafiki. W Polsce wymianą depesz NOTAM zajmuje się Służba Informacji Lotniczej, która jest specjalnym organem Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej. Międzynarodowe Biuro NOTAM (NOF) znajduje się w Warszawie w siedzibie PAŻP posiada adres AFS: EPWWYNYX.

Podział
Depesze NOTAM dzielimy na:

Serie
Oficjalna definicja wydana przez ICAO wskazuje cztery serie:
  • Seria A przeznaczona do przekazywania informacji przydatnych dla średnio i dalekodystansowych lotów międzynarodowych
  • Seria B przeznaczona do przekazywania informacji o wszystkich lotniskach, heliportach i procedurach dostępnych dla lotów międzynarodowych
  • Seria C przeznaczona do przekazywania informacji o lotach innych niż międzynarodowe
  • Seria S - SNOWTAM przeznaczona do przekazywania informacji o śniegu, lodzie, błocie pośniegowym i wodzie zalegającej na nawierzchni lotniska lub heliportu
Klasy
Ten podział już nie obowiązuje, ale jest jeszcze wykorzystywany przez niektóre państwa:
  • Klasa I przesyłana siecią AFTN, zawiera tylko tekst. Ujmuje dane które aktualizują informacje znajdujące się w AIP czy w Suplementach o tymczasowej ważności. Ze względu na chwilowy charakter informacji okres ważności wynosi od kilku godzin do kilkunastu dni. Najczęściej wykorzystywane do informowania o awariach urządzeń lotniskowych, radionawigacyjnych czy chwilowym ograniczeniu w wykorzystywaniu stref typu D.
  • Klasa II rozpowszechniana jak AIP i mogą zawierać poza tekstem elementy graficzne. Obejmuje istotne dane nie opublikowane w AIP lub sprzeczne z informacjami tam zawartymi tylko jeżeli ich trwałość jest odpowiednio duża. Klasa II została zastąpiona przez ICAO Suplementem do AIP.



Typy NOTAM
  • NOTAMN = NOTAM nowy (ang. NOTAM New) – zawierający nowe informację
  • NOTAMR = NOTAM zastępujący (ang. NOTAM Replace) - informacja zastępująca już wcześniej opublikowaną
  • NOTAMC = NOTAM kasujący (ang. NOTAM Cancel) - kasuje opublikowaną wcześniej informację
Pola depeszy NOTAM

Za wyjątkiem depesz SNOWTAM i ASHTAM, treść każdego NOTAM powinna zawierać informację w kolejności przedstawionej w dodatku 6 załącznika 15 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.
  • Pole Q) – Potrzebne do komputerowego przetwarzania NOTAM w formacie „System notam” i tylko w nim występuje.
  • Pole A) – Lokalizacja (lotnisko lub FIR).
  • Pole B) – Początek obowiązywania informacji.
  • Pole C) – Koniec obowiązywania informacji.
  • Pole D) – Okresy czasu obowiązywania informacji.
  • Pole E) – Treść depeszy. (tylko gdy jest to potrzebne)
  • Pole F) - Wysokość od której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych)
  • Pole G) - Wysokość do której obowiązuje informacja. (tylko w ostrzeżeniach nawigacyjnych
Przykłady:
RWY27 RTZL NOT AVBL DUE PWR FAILURE
Brak świateł strefy przyziemiania drogi startowej 27 z powodu przerwy w zaśilaniu.

TWY B EDGE LGT OBSTRUCTED BY SN
Światła krawędziowe drogi kołowania B są przysypane śniegiem

RWY 09/27 STRIP SN BANKS HGT 15FT
Na pasie drogi startowej 09/27 znajdują się zwały śniegu o wysokości 15 stóp

90 TO 180 DEG INBD VOR DOM MSA CHANGED 3600FT MSL
Minimalna sektorowa wysokość bezwzględna do lotu VFR w sektorze 90o do 180o o znaku rozpoznawczym DOM została zmieniona na 3600FT MSL

A6603/11 NOTAMN
Q) EPWW/QWHLW/IV/M /AW/000/014/5216N02100E002
A) EPWA B) 1111162030 C) 1111162045
E) FIREWORKS DISPLAY PSN:
521620N 0205953E (WGS-84) - WARSZAWA
ORGANIZER PHONE: +48 612 345 678.
F) GND G) 400M AMSL

Depesza serii A o numerze 6603 w roku 2011, zawiera nowe informacje. Dane dotyczą lotniska Chopina w Warszawie. Dnia 16 listopada 2011 roku między godziną 2030 UTC, a godziną 2045 UTC odbędą się pokazy fajerwerków. Numer telefonu do organizatora to +48 612 345 678. Obszar na którym pokazy będą odbywane to 521620N 0205953E (WGS-84) w Warszawie. Ograniczenie obowiązuje od poziomu ziemi do 400 metrów nad poziomem morza


Po znacznie dokładniejszy opis deszyfrowania NOTAmu odsyłam do świetnego pliku z którego sam korzystam: link tutaj

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz